ACVIC dóna veu a la crítica social d'Isaki Lacuesta en una exposició i estrena noves entregues dels seus cicles de ceràmica i fotoperiodisme

ACVIC enceta l'any donant veu a la crítica social d'Isaki Lacuesta. El centre recull a "Trilogia de la realitat oculta" tres treballs del cineasta català on toca temes polèmics, com els mètodes de sacrifici de la indústria càrnia o l'existència de censura a l'Estat. També estrena una nova entrega dels seus cicles de ceràmica, amb "Abstraccions escrites", a càrrec de Jordi Marcet i Rosa Vila-Abadal, i fotoperiodisme, amb el tàndem format pel fotoperiodista Marc Sanyé i l'escriptor Ramon Erra. L'acte d'obertura de les exposicions s'ha dut a terme aquest dijous.  

Imatge de l'obra interactiva “Jo soc allò prohibit”, que forma part de l'exposició "Trilogia de la realitat oculta" d'Isaki Lacuesta.

A "Trilogia de la realitat oculta", Isaki Lacuesta ens fa reflexionar sobre temes controvertits i d'actualitat, com la censura, la producció industrial de carn i el paper d'algunes institucions i tradicions. A l'obra interactiva “Jo soc allò prohibit” (Projecte guanyador de la 5a Edició del Premi de Videocreació de la Xarxa de Centres d’Arts Visuals de Catalunya, Arts Santa Mònica, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i LOOP Barcelona), per exemple, podem veure materials censurats a l’estat espanyol durant els últims 40 anys mentre que a la instal·lació “L’acusat (un cas del sud)”, situada a Andalusia, posa el focus en costums i estaments molt arrelats, com el bar, la cacera, l'església o la Guardia Civil, i el retorn de l'extrema dreta; la selecció també inclou “El rito”, un documental de 2010 que posa de manifest el patiment dels animals sacrificats per la indústria càrnia. "Es pot dir que la tria de “El rito” no és gens baladí. A Osona el tema de la indústria de la carn és molt present i es flaira a l’ambient", explica Carme Sais, directora del Bòlit Centre d'Art Contemporani, que ha col·laborat en l'exposició.

A l'exposició "Abstraccions escrites", Jordi Marcet i Rosa Vila-Abadal combinen obres tridimensionals i peces murals, creades amb gres i porcellana, i relacionades amb el món de les lletres i els elements tipogràfics. "Una mostra excel·lent de la seva trajectòria, marcada per la sobrietat i l’elegància, i enfocada a l’experimentació i a la rigorositat d’un treball meticulós", como diu el crític d'art Miquel Bardagil. L'exposició s'emmarca en el cicle dedicat a l'art de la ceràmica que ACVIC va encetar l'any passat.

Marc Sanyé posa davant de la seva foto que protagonitza la nova entrega del cicle de fotoperiodisme acompanyada d'un text de l'escriptor Ramon Erra.

El centre dona continuïtat també al seu cicle de fotoperiodisme "Relats fotogràfics" amb una imatge de gran format de Marc Sanyé que s'exhibirà a l'Aparador i que reprodueix una escena de la pandèmia on un sanitari consola agafant de la mà una persona d'edat avançada. El text sobre la instantània l'ha realitzat l'escriptor Ramon Erra. L'exposició de Lacuesta es podrà veure fins al 30 d'abril mentre que les noves entregues dels cicles de fotoperiodisme i ceràmica estaran disponibles fins al 6 de març.

Doble presència de Lacuesta a Vic

En paral·lel a l'exposició de Lacuesta, s'han organitzat una sèrie d'activitats, com una conferència del propi cineasta a ACVIC el dimarts 27 d'abril; el mateix dia, es projectarà el seu film "Entre dos aguas", també amb la presència del director, a L'Atlàntida, un acte organitzat pel Cineclub Vic. Per la seva banda, L'Atlàntida acollirà també el dijous 29 d'abril la projecció de curtmetratges del director gironí i, un dia més tard, es podrà tornar a veure a Lacuesta en un acte amb música i projeccions en directe junt amb el músic Raül Refree (20 h). 

  • Imatges cortesia d'assessoria de premsa

Comentaris